Jak ćwiczyć

Posted: Styczeń 3, 2011 by JPoczwarka in Teoria
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,
Jak ćwiczyć efektywnie, wydajnie i dokładnie?

Miałem ten problem przez pierwsze pół roku. Nie potrafiłem zbytnio ułożyć sobie planu czego mam się uczyć i w jaki sposób to robić, aby dojść do jak najlepszych wyników. Podam wam parę zasad, które mam nadzieję wam pomogą. Jest to krótki opis jaki ćwiczyć i na co zawracać uwagę przy ćwiczeniach.

Ćwiczenie to nie występ, występ to nie ćwiczenie.

Ćwicz powoli i dokładnie. Nigdy nie zaczynaj grać w normalnym tempie. Ćwicząc wolniej dostrzeżesz wszystkie niedokładności, które popełniasz. Staraj się grać z metronomem, dzięki temu nabierzesz wprawy i nie będziesz przyspieszał/zwalniał w danym momencie, gdy jest to niepotrzebne. W miarę wzrostu doświadczenia, zwiększaj tempo, aż dojdziesz do normalnego.

Złe nawyki

fot. created by Ibrahim LujazGrając programujesz swoje ciało. Jeżeli będziesz kostkował jedną stroną z góry na dół i się do tego przyzwyczaisz trudniej będzie ci potem kostkować naprzemiennie w piosenkach gdzie jest to wymagane. Kostkując naprzemiennie, możesz szybciej zagrać daną frazę nie przemęczając swojego ciała. Szczególnie ważne jest to przy technice Arpeggio. W grze akordami natomiast należy zwrócić uwagę na: dokładne łapanie akordów, odpowiednie ułożenie palców, odpowiedni docisk oraz bicie. Wszystko to będzie miało wpływ na naszą grę i w jaki sposób się tego nauczymy.

Znudzony?

Nauka merytorycznej i technicznej części jest wyczerpująca. Ucząc się skal, technik z lekcji, które są zamieszczone w internecie jest w zależności od artykułu czasem nudne. Najlepiej poświęcić część czasu na poznanie pewnych technik i skal. Sam mam ten problem, że nie chce mi się uczyć skal. Najczęściej sprawdzam na jakiej skali jest oparta dana piosenka. To mnie motywuje do nauczenia się skali. Najpierw najczęściej ćwiczę sobie schodzenie w dół i w górę w danej tonacji (tzw. schodki). Potem improwizuję do piosenki, która mnie zmotywowała lub do „backing tracks” (podkłady muzyczne) zamieszczonych na YouTube. I na koniec to stworzenie własnej piosenki w oparciu o daną skale. I w ten sposób jesteśmy o jedną skalę do przodu.

Niezależność rąk

fot. created by Dan FoyWażna jest niezależność lewej ręki do prawej. Z początku przy nauce solówek jest ona trudna do opanowania, ale w miarę zdobytego doświadczenia powinniście tą niezależność opanować. Jest ona szczególnie ważna przy szybkich solówkach, gdzie jedna ręka z drugą muszą doskonale ze sobą współpracować. Dlatego nie polecam od razu rzucać się na „szeroką wodę” i grać piosenki np: Dream Theater.

Akordy

Grając akordy staraj się nie spinać prawej ręki. Nadgarstek trzymaj luźno. Graj z uczuciem (tzw. feelingiem) Bicia do piosenek ucz się ze słuchu. Każdy inaczej zagra, każdy inaczej ci powie i potem jest ten problem, że nie wiadomo, które bicie jest dobre. Na początku dokładnie patrz jak łapiesz dany akord. Pamiętaj, że w niektórych piosenkach nie uderza się wszystkich strun tylko np: pierwsze trzy bez strun basowych ( np. akord D-dur). Po pewnym czasie, nabierzesz takiej wprawy, że akordy będziesz grać bez potrzeby patrzenia na gryf.

Taka mała uwaga. Jeżeli nie chce ci się grać nie graj. Granie ma sprawiać przyjemność, a nie niepotrzebny stres. Dokładność to podstawa, pamiętaj o tym. Ćwiczenia staraj się wykonywać dokładnie. Nie śpiesz się, pewnych etapów gry na gitarze nie da się ominąć. Uważaj na złe nawyki, im szybciej się odzwyczaisz tym szybciej zapomnisz. Staraj się wsłuchiwać w to co grasz. Dzięki temu łatwiej będzie ci potem grać piosenki bez użycia tabulatur/nut/opracowań.

Powodzenia

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )