Kiedy jest dobry czas na naukę gry na gitarze?

Posted: Styczeń 5, 2014 by JPoczwarka in Lekcje
Tags: , , , , , , ,

Wiele osób pyta się mnie kiedy zacząłem swoją przygodę z gitarą.

Gdy odpowiadam i się okazuję, że zaczęliśmy w podobnym czasie, nadchodzi chwila milczenia.

Bo nie liczy się kto kiedy zaczął, ale kto ile ćwiczył! Nastolatek może zacząć swoją przygodę z gitarą w wieku 16 lat, a i tak gorzej grać od dziadka, który zaczął swoją przygodę na emeryturze. Wszystko sprowadza się do wolnego czasu. Teraz mamy czasy, gdzie ludzie żyją w biegu. Szkoła, studia, uczelnia, praca, rodzina, a na rozwijanie talentów nie ma już czasu. Muzyki można sobie posłuchać w podróży, ale znaleźć odrobinę czasu, by samemu ją tworzyć coraz częściej brakuje. Alternatywą są aplikacje mobilne (perkusja, pianino, które szczególnie polecam na iPhone), ale jednak to nie jest to samo. Nie ma tej łączności muzyka z prawdziwym instrumentem. Instrumenty też mają swoistą duszę. Dobrym sposobem jest znalezienie godzinki dziennie, by całkowicie oddać się swojemu hobby. Nieważne czy jest to rysowanie, granie, czytanie książek, czy nawet oglądanie seriali. Dobrze mieć „swój czas”.

Ile poświęciłeś czasu na swoje hobby? Ile razy powiedziałeś, że mi się dzisiaj nie chce, nie mam humoru, od jutra zacznę?

Każda taka wymówka oddala nas od bycia odrobinę lepszym człowiekiem (przynajmniej fizycznie).

Ja proponuję przestać czytać, tą notkę i brać się do roboty. Teraz, w tym momencie, już!

Dla tych co dalej czytają opowiem pewną historię.

Amerykańscy uczeni (dlaczego to zawsze muszą być oni?) zrobili eksperyment. Sprawdzili oni ile człowiek potrzebuje czasu, aby osiągnąć mistrzostwo w swojej dziedzinie, specjalizacji, whatever. Jak się okazuje potrzeba na to 10 000 godzin. Wydaje się mało, czy może dużo? W każdym bądź razie dziecko, które w wieku 6 lat zostało posłane do szkoły muzycznej, i które regularnie ćwiczyło 2 godziny dziennie, w wieku 20 lat mogło być uznawane za mistrza w swoim fachu.

Nie ważne czy ćwiczysz dobrze, czy źle. Ważne, że coś robisz. Ja przez 4 lata źle łapałem akordy i ustawiałem palce ogrywając skale, dopóki nie znalazłem nauczyciela, który mi nie zwrócił na to uwagi. Oduczyłem się starych nawyków w przeciągu miesiąca :)

Wiele osób chwali „o jak pięknie gra, jak pięknie śpiewa, jak szybko biega, jak dobrze gra w piłkę”. Ale czy wiedzą ile to pracy za tym stoi? Niby koncert, przedstawienie co trwa 5 min, ale ile potrzeba czasu by się na nie przygotować? Często są to lata pracy i wyrzeczeń, ale wtedy można z podniesioną głową powiedzieć: „jestem w tym dobry/ dobra”.

Komentarze
  1. aworm pisze:

    Dobry blog, czytam od dwóch godzin kolejne wpisy i mam pytanko do CIebie jako eksperta ;) Zastanawiam się nad kupnem dobrych słuchawek do 100 zł i znalazłem takie: Brainwavz Delta. W recenzjach na PC Lab (http://pclab.pl/art55837-9.html) chociażby piszą, że to najlepszy wybór w tej cenie. Co o tym myślisz?

Skomentuj

