Post zainspirowany radą mojego dobrego znajomego Łukasza :)

Chciał bym mu wytłumaczył jak się gra solówki. Jest to bardzo proste… jak się w tym siedzi pięć lat. Muzyka to schemat. Muzyka to matematyka. Wszędzie jest matematyka (w końcu królowa nauk). Ale są pewne dźwięki, które nam się lepiej podobają od innych. Kiedy jest muzyka? Kiedy zachowane są trzy punkty: Harmonia, Melodia i Rytm.

Rytm to perkusja, sposób w jaki uderzamy prawą ręką w struny gitary. Kiedy utwór brzmi najlepiej? Jak gramy równo 4/4, podział, który jest w 90% współczesnych piosenek.

Melodia. Czyli pewna sekwencja dźwięków. Najprostsza melodia, którą każdy zna to: wlazł kotek na płotek. Ją chyba każdy zna :) Melodia, głównie jest wyśpiewywana. Piosenka jest dobra, jak ma melodyjny refren, który łatwo zapadnie w pamięć.

petrucci solo guitar comic

No i dochodzimy do ostatniego punkty: Harmonia. Harmonia to sekwencja dźwięków, która dobrze ze sobą „gra”. Oczywiście można grać harmonię poprzez granie pojedynczych dźwięków na gryfie gitary, ale jest to zbyt czasochłonne. Tak więc ludzie by ułatwić sobie pracę stworzyli skale gitarowe. Są to przedstawione dźwięki na gryfie gitary, które ze sobą dobrze  współgrają. Najpopularniejsza skala gitarowa to pentatonika. I to o niej chciałbym wam trochę powiedzieć :)

Pentatonika jak sama nazwa wskazuje jest to skala, która składa się z pięciu dźwięków. Skala może rozpoczynać się z różnej pozycji. Dźwięk początkowy decyduje o tym w jakiej tonacji jest dana skala. Jeżeli zaczynamy od dźwięku ‚C’ to jest to Pentatonika w skali C.

Żeby zbytnio nie utrudniać, zacznijmy od jednej pozycji skali C.

skala C

Dźwięk początkowy to ‚C’, ale dźwięk A również należy do skali, dlatego jest w nawiasie. Starajcie się grać z użyciem małego palca. Przez długi czas o nim zapominałem, ale jest on bardzo ważny, by zachować szybkość w graniu piosenek. Wyróżnia się skale durowe i molowe. Pentatonika w C – dur, będzie skalą a-moll. Wiem, że na razie, może to dziwnie brzmieć, ale tak jest. Musicie mi zaufać :)

Jak powinniście zagrać powyższy przykład? Macie tutaj anglojęzyczny przykład. Ale angielski nie jest wam potrzebny.

Jak widzicie jest to tylko pięć dźwięków. Do tej skali będą pasować wam piosenki zaczynające się od tych akordów, w których w skład wchodzi skala. Skala ta jest często używana w takich gatunkach muzycznych jak Blues, Pop, czy Metal.

Jak wygląda utwór skomponowany na skali C? Pozwolę podzielić się z wami moim wykonaniem :)

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )