Słowo o systematyczności.

Posted: Czerwiec 27, 2014 by JPoczwarka in Blog
Tags: , , , ,

Ostatnio często spotykam się z tym zagadnieniem. Mój tata zawsze mi powtarzał, że żeby osiągnąć sukces to trzeba być systematycznym w tym co się robi. I to jest prawda. Każda dziedzina nauki, każde hobby, zainteresowanie się z tym wiąże. Posiadamy tak jakby paski doświadczenia i skilli (gracze zrozumieją). Taki przykład z gier RPG, bądź MMORPG. Na początku szybko wbija się poziom, ale im dalej jesteśmy, im wyższy nasza postać ma poziom tym trudniej jest osiągnąć awans. I tak też jest w naszym życiu. Opanowanie podstaw to kwestia paru dni, tygodni. Osiągnąć zaawansowanie w tym to się robi to już lata!

Oglądałem ostatnio jeden z wykładów TED. To są takie prezentacje od ludzi (najczęściej sukcesu) dla ludzi. Jeden z nich mówił o nauce i o tym jak się nauczył grać na ukulele, chociaż nigdy nie grał na żadnym instrumencie. Potrzebował równe 20 godzin, aby nauczyć się podstaw i móc zagrać przed publicznością. Ciekawym stwierdzeniem również było, że aby być lepszym od przeciętnego człowieka, wystarczy poświęcić 20 godzin na daną czynność.  Na przykład naukę nowego języka, rysowanie, granie na pianinie. Ogólnie wszystko co jest możliwe do nauczenia się. Wykład możecie znaleźć tutaj:

I to jest prawda. Mogę to oprzeć na swojej osobie. Nie wiem ile dokładnie czasu poświęcałem na naukę każdej czynności, ale zgaduje, że coś koło tego było.

Pewnego dnia koleżanka oświadczyła mi, że jestem osobą, która szybko się nudzi. I  muszę się z nią zgodzić. Ma w tym 100% racji. Maksymalnie jestem w stanie skupić się godzinę nad danym zagadnieniem, a potem po prostu mnie tu nudzi. Ale… staram się robić to systematycznie. Doba co prawda ma 24 godziny, więc niektóre rzeczy odpuszczam i skupiam się na najważniejszych. Zajmowałem się naprawdę wieloma rzeczami. Rysowaniem, animacją, grafiką komputerową, tworzeniem filmów, pisaniem książek, szachami, graniem w piłkę, freestylem (takie sztuczki piłkarskie), ale na to wszystko brakowało systematyczności. Została jedynie gitara… która towarzyszy mi od 5 lat. A no i gry komputerowe, ale to raczej jako hobby poboczne :) Każdy potrzebuje chwilę relaksu. No i pisanie, ale pisać, moim zdaniem każdy umieć musi. Nie biorę pod uwagę tu dóbr kulturowych takich jak książki, filmy, seriale, bo to nie jest hobby. To jest spędzanie miło czasu. Chyba, że jesteście na tym punkcie totalnie zwariowani, znacie aktorów, scenarzystów, rok i miejsca produkcji. Wtedy to już jest hobby :)

Electric_guitar_(477101105)

 

Mimo, że to wszystko odpuściłem, to jednak umiejętności pozostały. Każdy musi być czymś zainteresowany. Ja moją przygodę z gitarą zacząłem w gimnazjum, kiedy to nudziłem się w wakacje i z tej nudy narodziła się umiejętność, którą staram się przekuć w talent. Było na początku ciężko. Nawet bardzo. Ale ta wytrwałość i systematyczność przerodziły się w pełno pozytywnych historii, nowe znajomości i wspaniałych ludzi :)

 

 

Skomentuj

