Muszę zmienić sposób publikacji wpisów na blogu. Jako, że nie mam sprzętu na kolejne lekcje, a i tak każdego dnia gram sporo na gitarze, to zamierzam wrzucać kolejne posty w postaci pamiętnika. Nie bez powodu taka nazwa. Będę wrzucał inspiracje, piosenki, które gram każdego dnia, tabulaturę do nich, covery z YouTube. W ciągu tych czterech lat było już na tym blogu wszystko. Lekcje, akordy, tabulatury, wideo poradniki, artykuły muzyczne, newsy, a to wszystko o tematyce gitarowej. Mógłbym iść za tłumem i zrobić z tego lifestyle… ale już próbowałem nowych projektów pod postacią nowych stron. Straciłem czas, lecz zyskałem rzecz o wiele cenniejszą. Doświadczenie. Mój styl pisania przez cały ten okres twórczości uległ niesamowitemu przeobrażeniu. O wiele łatwiej mi się teraz pisze. By nie przedłużać i nie pisać nowego tematu, przejdźmy do konkretów.

Do czego ostatnio podchodziłem? Od dawna byłem fanem Deadmau5, tak więc próbowałem ogrywać jego utwory na gitarze. Z początku ze słuchu, wspomagając się tabulaturą. Z ciekawości wpisałem nazwę piosenki z dopiskiem „cover” na YouTubie i znalazłem to:

Mam gitarę akustyczną i wykonanie na niej brzmi całkiem inaczej od elektryka. Póki co, jestem zmuszony grać na elektrycznej bez wzmacniacza, bo wyniosłem go do sali prób, gdzie ćwiczymy z zespołem, ale nie zmienia to faktu, że pudło rezonansowe dodaje specjalnego brzmienia. Z moich obserwacji wynika, że akustyk cieszy się mniejszą popularnością od gitary elektrycznej. Czemu? Nie mam pojęcia. Lepszy efekt? Więcej możliwości w drugim przypadku? Nie wiem co jest tego powodem. Trzeba zaznaczyć, że na filmie jest inny strój gitary. Zamiast standardowego, jest wariacja pod postacią dźwięków: C#G#C#G#B E

Muszę kiedyś spróbować tej kombinacji. Ja grałem na stroju obniżonym o pół tonu, ale ogrywałem  go bardziej ze słuchu.

Tutaj macie oryginał:

Dla osób chcących zagrać bez zmieniania stroju, znalazłem całkiem dobrą tabulaturę:

http://tabs.ultimate-guitar.com/d/deadmau5/strobe_intro_tab.htm

Jednak jest ona tylko do wstępu i wykonanie jest całkiem ciężkie. Zdecydowanie dla osób obytych z gitarą :)

Kolejną piosenką, nad którą dziś pracowałem było Hey You – Pink Floydów. Uwielbiam takie klimatyczne początki. Trudno mi się przestawić do kostkowania z przeskoczeniem struny.

I znów podaję odnośnik do tabulatury:

http://tabs.ultimate-guitar.com/p/pink_floyd/hey_you_intro_tab.htm

Ciekawy jest zabieg rozpoczęcia z niższej pozycji gryfu. Nie wiem, czy jest tak w oryginale, bo spotkałem się z dwoma wersjami, ale wydaje mi się, że lepiej w ten sposób się gra. Z początku byłem przekonany, że jest to strój niższy od standardowego, jednak się pomyliłem. Na szczęście na moją korzyść, bo nie jestem zwolennikiem przestrajania gitary w dół. Kawałek pochodzi z przełomowej płyty i jednej z lepszych w ich dorobku (według niektórych zaliczana do drugiej zaraz po The Dark Side of the Moon), do której nawet nagrano film.

Sposób grania wstępu przypomina mi The Call of Ktulu od Metalliki. Chodzi mi o sposób kostkowania i zmianę harmoniczną.

Sprawdźcie sami:

Oraz oczywiście tabulatura dla przykładu: http://tabs.ultimate-guitar.com/m/metallica/the_call_of_ktulu_tab.htm

Ostatnią rzeczą, którą dziś ogrywałem był Punk Rock. Mam swój zespół, ale zdarza mi się coraz częściej grać z losowymi osobami proste rzeczy. Prym wiedzie w tej kwestii Blues w standardowej progresji akordów, cztero-akordowy rock, ale perkusiści coraz częściej proponują punk rocka. Znam sporo zespołów w tej tematyce, ale miałem zawsze problemy z graniem go na gitarze. Wydawał mi się zawsze taki prosty. Przyziemny. Zaletą jest jednak fakt, że łatwo wytłumaczyć basiście co ma grać, a perkusista może się w tej kwestii wykazać :)

Tak więc padło na The Offspring.

Tabulatura do The Kids Arent Alright

http://tabs.ultimate-guitar.com/o/offspring/the_kids_arent_alright_tab.htm

Muszę ostrzec, że jest to dobra wersja… jednak intro powinno zagrać o próg wyżej.

O tak: kids arent alright

 

Kolejną piosenką, od tego samego wykonawcy było Self Esteem

Rytmiczne gitarki, fajny bas, który po części zastępuje gitarę na zwrotkach i mocny przester na wzmacniaczu.

Tab: http://tabs.ultimate-guitar.com/o/offspring/self_esteem_ver6_tab.htm

Jest bardzo ława do zagrania. Zdecydowanie polecana dla początkujących gitarzystów, którzy posiadają elektryka, a szukają piosenek do zagrania.

 

To tyle na dzisiaj. Będę starał się kontynuować ten cykl piosenek. W końcu gram ich sporo każdego dnia, a podzielić się nimi to nie problem. Kwestia zagospodarować czas na napisanie posta :)

Skomentuj

